دسته بندی :

بسیاری از شیرآلات به روش های ریخته گری ساخته می شوند. درچنین حالتی ابتدا فلز تا دمای ذوب گداخته می شود سپس ماده مذاب درون قالب­های مربوطه ریخته می شود. در صورتیکه در فرایند فورج شدن با استفاده از عملیات مکانیکی و حرارتی، شمش فولاد به محصول مطلوب تبدیل می شود. در حالت فورج، محصول از نظر ساختار و ترکیب، یکنواختی بالایی دارد همچنین ماده ساخته شده مقاومت برشی و مقاومت در برابر ضربه بسیار بالایی دارد.  این مقاومت بسیار بالاتر باعث شده که کمتر از مواد آلیاژی گران تر استفاده شود. طبیعت شیرهای فورج مانع از ایجاد تخلخل، انقباظ بیش از اندازه، حفره حفره شدن می شود.  شیرهای فورج (شیرهای کشویی کلاس 800 یا کلاس 1500…) به علت فضای کوچکی که اشغال می کنند،  قابلیت تحمل فشار بالایی که دارند و بسیاری از مزایای دیگر، در صنایع بسیار پرمصرف هستند.

در شکل ذیل می توان قسمت­های مختلف یک شیر فورج را مشاهده کرد.

1-    بدنه: بدنه این نوع از شیرها با روش­های فورج ساخته شده اند و در واقع ریخته گری نمی شوند. فورج بودن روش ساخت آن­ها باعث شده که هیچگونه نشتی نداشته و همچنین مقاومت بسیار بالایی نیز داشته باشند. بدنه بر اساس استاندارد API 602 و یا ASME B16.34 ساخته می شوند.

2-    بونت: بونت یا درپوش نیز به روش فورج ساخته شده است.

3-    اتصال بونت به بدنه : بونت­های شیرهای فورج می توانند به صورت Welded Bonnet و یا Bolted Bonnet به بدنه متصل شوند.

4-    گسکت: در نوع اتصال Bolted Bonnet، از یک گسکت اسپیرال برای آب بندی استفاده می شود.

5-    پیچ های بونت: پیچ های استفاده شده از فولاد آلیاژی ساخته شده­اند.

6-    سیت رینگ: از جنس فولاد بوده و در واقع قسمتی از تریم ولو می باشد. این سیت­ رینگ­ها به بدنه شیر فشرده شده اند. در واقع یک نوع آب بند را برای بدنه تشکیل می دهند.

7-    دیسک یا گوه: دیسک موجود در این شیر­ها به صورت صلب و فورج بوده و در واقع قسمتی از تریم شیر می باشد.

8-    استم: استم نیز به روش فورج ساخته شده و قسمتی از تریم می باشد. بر اساس استاندارد API 602 طراحی شده است.

9-    گلند و فلنچ

10-پیچ و مهره های گلند: در واقع به صورت یک استاد بولت عمل می کنند که در هنگام تعمیرات شیر با باز کردن این پیچ­ها قسمت فوقانی و تحتانی از یکدیگر جدا می شوند.

11- Yoke Sleeve

12-سر فلکه: سر فلکه نیز یک قطعه فولادی فورج می باشد که ساخت، طراحی و سایز مناسب آن باعث می شود که شیر به راحتی و بدون کمترین فشاری باز یا بسته شود.

شیرهای کشویی کلاس 800 و 1500، بولت بونت

ابعاد قسمت­های مشخص شده در شکل فوق در جدول مطرح شده است.

شیرهای کشویی کلاس 800 و 1500، کمر جوش (Welded Bonnet):

در این نوع از شیر­ها بدنه به بونت با توجه به استاندارد ASME IX  جوشکاری می شود. به اصطلاح به آن­ها شیرهای کلاس 800 کمر جوش گفته می شود.

در جدول زیر می توان ریتینگ­های قابل تحمل (pressure-temperature ratings) را برای ماده A105 مشاهده کرد. در واقع این جدول تغیرات فشار قابل تحمل شیر در دماهای مختلف بر حسب بار را نشان می دهد.

منبع:http://www.wermac.org/valves/valves_gate.html

نظرات

۲ نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.